Jak poprawnie pisać artykuły?

Data publikacji: 2017.04.14

Coraz więcej specjalistów od pozycjonowania w internecie czy marketingu uważa, że najlepszą metodą do osiągnięcia sukcesu w sieci jest oferowanie potencjalnym klientom dobrej treści. Jeśli zaciekawimy, a nawet zafascynujemy potencjalnego klienta, to jest większa szansa, że zdecyduje się na nasze produkty czy usługi, a potem do nas wróci. O czym więc pamiętać, pisząc artykuły internetowe?

Postaw ciekawą tezę i się jej trzymaj 

Najlepiej w każdym tekście przedstawić tezę, która zainteresuje czytelnika. Nie powinna być ona zbyt skomplikowana - dobrze, gdy da się ją przedstawić w kilku zdaniach. Potem najlepiej się tej tezy trzymać i nie wprowadzać wątków pobocznych. Wtedy tekst będzie ciekawy i poświęcony konkretnemu tematowi. Zbyt ogólne artykuły raczej nie zdobywają wielkiej popularności w internecie. 

Poprzyj swoje tezy faktami i liczbami

Warto by tekst nie był tylko suchą publicystyką, ale by był potwierdzony faktami - a najlepiej liczbami. Dzięki temu zdecydowanie zyskamy na wiarygodności w oczach czytelników. Nie zaszkodzi również, jeśli do tekstu dołączymy wykresy, grafiki lub infografiki. Wbrew pozorom, takie dane wcale nie są bardzo trudne do zdobycia, choć czasem niezbędny jest nieco dłuższy research w internecie.

Styl powinien być błyskotliwy i dynamiczny

Czytelnik w sieci chce szybko uzyskać informacje i bardzo szybko się nudzi. Dlatego kluczem do utrzymania jego uwagi, jest zastosowanie odpowiedniego, dynamicznego stylu. Lepiej zatem zastosować stronę czynną niż bierną. Warto także wybierać czas teraźniejszy. Nawet jeśli piszemy mocno specjalistyczne teksty, lepiej zrezygnować ze skomplikowanej lub fachowej terminologii. Pamiętajmy, że artykuły rzadko czytają specjaliści w swoich dziedzinach, więc powinniśmy pisać pod kątem przeciętnego czytelnika. Lepiej też unikać zdań wielokrotnie złożonych, obcych słów czy skomplikowanych zabiegów stylistycznych. Również zaskakująca puenta - która w końcu dobrze się sprawdza w felietonach prasowych - w internecie raczej nie spełni swojej roli. 

Warto dobrze zredagować tekst

Aby tekst był czytany i by był satysfakcjonujący dla czytelników, musi być odpowiednio zredagowany. Warto pamiętać więc o odpowiednim tytule - najlepiej by zawierał wybrane słowo kluczowe, ale jednocześnie by zaciekawił czytelnika i do tego informował o tym, czego dotyczy tekst. Wbrew pozorom, wymyślenie dobrego tytułu wcale nie jest proste i często doświadczeni redaktorzy spędzają więcej czasu nad dobraniem tytułu, niż na korekcie całego tekstu. Poza tytułem niezwykle ważne są też śródtytuły. Jeśli tekst ma 3-4 tysiące znaków, jeden śródtytuł powinien przypadać mniej więcej na tysiąc znaków. Oczywiście niezbędne są również akapity, aby poprawić komfort czytelnika.

Tekst powinien być oficjalny, ale bez przesady

Najlepiej unikać zwrotów, które mogą nas narazić na zarzut zbytniego spoufalania się z czytelnikiem. Wszystko oczywiście zależy od grupy docelowej, do której kierujemy nasz artykuł. Jeśli jest to na przykład młodzież, to nie zaszkodzi użyć nieco nieformalnych zwrotów. Jeśli jednak adresujemy tekst do nieco starszych osób, warto użyć poważniejszego języka. Trzeba jednak trafić w złoty środek - zbyt oficjalny i formalny język również nie jest specjalnie na miejscu - chyba, że tekst kierujemy do potencjalnych klientów kancelarii adwokackich czy renomowanych doradców finansowych. 

Ortografia i gramatyka do podstawa

Niestety, całkiem sporo tekstów w internecie jest niepoprawnych pod względem gramatyki oraz ortografii. Nie zawsze dyskwalifikuje to artykuł, ale lepiej przejrzeć tekst kilka razy pod tym kątem. Jeśli piszemy artykuł dla klienta, to artykuł pełen błędów tego typu może negatywnie wpływać na wizerunek. Także stylistyka ma znaczenie - używanie synonimów i dobrze sformułowanych zdań sprawi, że artykuł zdecydowanie lepiej będzie się czytać. Ale warto przeczytać tekst przed oddaniem trzy albo cztery razy nie tylko pod kątem potencjalnych błędów ortograficznych. Dzięki temu będziemy mogli bardziej krytycznie spojrzeć na artykuł i ewentualnie coś poprawić. 

< Poprzedni artykuł
© Black Hood Press