Jak dobrać strategię w content marketingu?

Data publikacji: 2017.04.24

Od czego zacząć?

Content marketing czyli marketing treści, to w dużym uogólnieniu pozyskiwanie klientów poprzez treści skierowane do wyznaczonej grupy odbiorców. Odpowiednia strategia zaczyna się więc na tych dwóch filarach czyli treści oraz odbiorcy. Wokół tych elementów kręci się strategia każdej kampanii content marketingowej. Rozpoczynając działania w sieci musimy skupić się przede wszystkim na tym, co chcemy osiągnąć poprzez ten typ reklamy.

Cele są bardzo istotne i muszą zostać jasno sformułowane, tak naprawdę od nich będzie zależało to, w jakim kierunku będziemy wykonywali nasze przyszłe działania, zupełnie odmienna będzie kampania nastawiona na promowanie marki oraz jej wizerunku od działań promujących produkt czy usługę. Cele mogą się łączyć, ważne aby współgrały, a przewodniczył im jeden główny. Warto aby tak wyznaczone kierunki miały przypisane wagi, łatwiej wtedy kontrolować ich realizację, czy oceniać skuteczność naszej pracy.

Ludzie. Odbiorcy naszej strategii.

To wprawdzie najważniejszy etap działań w zakresie marketingu treści. Dobrze określona grupa docelowa, pozwoli nam zaoszczędzić wiele pieniędzy! Tak, to fakt, dokładne określenie grupy odbiorców pozwoli zachować wiele środków, które moglibyśmy marnować kierując treści do osób kompletnie nie zainteresowanych naszym produktem. Odbiory to często także target pośredni, czyli chociażby dziennikarze czy blogerzy z branży, ta grupa osób to bardzo ważny punkt naszych działań, dobranie odpowiednich treści pozwoli nam zmaksymalizować późniejsze efekty. 

Warto pamiętać, że nie każda branża cechuje się łatwo definiowalną grupą odbiorców, istnieje wiele kategorii w których grupa będzie bardzo mocno zróżnicowana, trudności w dobraniu odpowiedniej strategii będą w tym przypadku jeszcze większe niż w innych grupach.

Działania konkurencji.

Zdrowy rozsądek i doświadczenie podpowiada, że konkurencja nie śpi. Nie ignorujmy też działań firm z branży, nawet jeśli ta jest niszą. Sprawdzenie w jaki sposób działania marketingu treści prowadzą firmy z którymi konkurujemy, może dać nam dużo łatwiejszy start, przecież lepiej uczyć się na cudzych błędach niż na swoich. 

Dostosuj treści do potrzeb.

Chcesz pisać ciekawe treści? To dobry kierunek, jednak warto pisać treści których poszukuje czytelnik. Przykładowo, jeśli prowadzisz sklep internetowy, warto podjąć próbę zostania ekspertem swojej branży, to bardzo ważne, aby potencjalny kupujący widział, że znamy się na rzeczy. Jeśli chcemy wystąpić w roli osoby doradzającej i kierującej klienta, musimy skupić się głównie na treściach których klienci poszukują, dzięki temu mamy większe szanse zaistnienia w krótkim okresie czasu. 

Odpowiednia argumentacja to w tym aspekcie także klucz do sukcesu, udzielając porad, decydując się na wystąpienie w roli eksperta musimy używać odpowiednich argumentów, porównać nasz produkt, do innych i udowodnić, że naprawdę jest wart uwagi. W obecnych czasach, kiedy konkurencja, niezależnie od branży jest bardzo duża, musimy mieć świadomość, że żadna strategia nie będzie idealna od początku.

Zmiany, zmiany, zmiany.

W jaki sposób nie zaplanujemy naszej strategii content marketingu, jedno jest pewne - zmiany. Każda strategia wymaga prędzej czy później dokonania korekt i unowocześnień. Tak naprawdę dopiero w trakcie działania, zdamy sobie sprawę w jakim kierunku nasza strategia powinna się rozwijać, aby sprostać oczekiwaniom klientów. Już na etapie planowania, mamy możliwość wpłynięcia na pewne aspekty, uprzedzenia tego, co mogą zaserwować nam klienci. Nie bójmy się korzystać z narzędzi zewnętrznych, z pomocą przyjdzie nam na pewno Google Trends, dzięki prostemu panelowi a jednocześnie zaawansowanym funkcją i potężnej bazie wyszukiwarki Google, jesteśmy w stanie sprawdzić, czego potencjalni klienci szukają w sieci, co jest popularne, w jakim kierunku warto skierować nasz biznes. 

Spójność.

Co najważniejsze, pamiętajmy, aby nasza strategia była spójna w każdym obszarze działania, bez tego, nawet najlepiej postawione cele, mogą nie zostać zrealizowane lub rozsypać się w trakcie. Podejmując działania w którymkolwiek obszarów, bądźmy w tym prawdziwi, pokazujmy realia, unikajmy fantazji, koniec końców, zależy nam na utrzymaniu przy sobie klienta, nie tylko przyciągnięciu, starajmy się, aby działania podejmowane w sieci, miały także długofalowy skutek.

Następny artykuł
© Black Hood Press