Czym właściwie jest content marketing?

Data publikacji: 2017.04.14

O content marketingu jest niezwykle głośno od dłuższego czasu. Ale czym on w ogóle jest i czy naprawdę jest tak skuteczny, jak uważają specjaliści?

Nowe podejście do komunikacji

Jednym słowem, content marketing jest strategią, która zaleca dostarczać klientowi treści o jak najwyższej jakości. Niegdyś marki aby się promować atakowały po prostu potencjalnych klientów reklamami czy ewentualnie jakimiś akcjami sprzedażowymi. Jednak w pewnym momencie mieliśmy do czynienia z tak olbrzymim przesytem reklam, że przestała ona skutecznie działać. Specjaliści od marketingu uznali więc, że lepiej zamiast tradycyjnych reklam, dostarczać potencjalnym klientom pożyteczną treść. Jak to wygląda w praktyce? Gdy prowadzimy na przykład kancelarię prawną, to zgodnie z zasadami content marketingu, lepiej będzie dostarczyć odbiorcom na przykład cykl jakościowych tekstów na wybrane tematy prawne albo nawet jakiś poradnik - np. "o jakich przepisach należy pamiętać, budując własny dom".

Dzięki takim artykułom klient będzie zaciekawiony tematyką, ale też samą firmą. Będzie to znacznie skuteczniejsze niż tradycyjne formy reklamowe, które ograniczają się do promocji produktu. Co nie znaczy oczywiście, że stosowanie marketingu tego typu wyklucza reklamę czy inne działania (np. PR czy promocje sprzedażowe). Dobry specjalista ds. marketingu umiejętnie potrafi grać na wszystkich tych instrumentach, ale większość badań dowodzi, że firmy które postawiły w dużej mierze właśnie na content marketing mają lepsze rezultaty biznesowe niż te, które ograniczają się jedynie do tradycyjnych form wsparcia sprzedaży.

Jaka jest rola content marketingu?

Oczywiście jak zawsze w przypadku marketingu, tak i ta forma ma ostatecznie wywoływać potrzebę zakupu danego produktu. Ale nie tylko. Działania content marketingowe powinny też inspirować odbiorców. Na przykład Red Bull producent napojów energetycznych w swoich materiałach promocyjnych często nawiązuje do sportów ekstremalnych oraz aktywnego stylu życia. To właśnie może zainspirować wielu klientów - nie tylko do kupienia określonego produktu, ale też do zainteresowania się konkretną dziedziną sportu. Współczesny klient właśnie tego oczekuje od marek - mają nie tylko dostarczać mu produktów, ale też sprzedawać pewną filozofię czy wizję stylu życia. Być może brzmi to nieco górnolotnie, ale to właśnie takie marki, jak Red Bull, Ikea czy Under Armour osiągają dziś największe sukcesy.

A to właśnie one mocno postawiły na content marketing. Ale content marketing nie jest przeznaczony jedynie dla wielkich firm. Wręcz przeciwnie, to właśnie te mniejsze mogą najwięcej ugrać na ciekawej treści wysokiej jakości. Treści powinny też odpowiednio edukować klienta. Jeśli firma zajmuje się na przykład produkcją mięsa, to za pomocą angażujących treści może wytłumaczyć klientom dlaczego niektóre produkty są zdecydowanie droższe i dlaczego warto za nie tyle płacić. Poprzez tradycyjne formy komunikacji byłoby trudno to odpowiednio przekazać. Ważne jest też, by kontent angażował klientów emocjonalnie i odnosił się do ich systemu wartości.

Czy content marketing jest prosty?

Niestety, skuteczne działania content marketingowe kosztują - zarówno czas, jak i pieniądze. A i to nie musi oznaczać sukcesu, bowiem liczą się tu często świeże i zaskakujące pomysły. Specjaliści wskazują, że w tej dziedzinie niezwykle ważne jest zachowanie tzw. 4P. Oznacza to plan, produkcję, publikację oraz promocję treści - ważne jest, by zachować właśnie taką kolejność. Jednak każdy z tych elementów jest niezmiernie ważny.

Na przykład możemy wygenerować świetną treść, ale jeśli nie zadbamy o jej odpowiednią promocję, możemy nie osiągnąć żadnych rezultatów. Nie da się więc ukryć, że content marketing jest dość trudną dziedziną. Czy więc warto go uwzględniać w swoich strategiach marketingowych? Wydaje się, że nie ma od tego odwrotu. Klienci oczekują ciekawych treści i dzięki nim mogą zupełnie inaczej spojrzeć na tak promowaną markę czy jej produkty. Do tego są tak zmęczeni tradycyjnymi reklamami, że po prostu trzeba im zaoferować coś jakościowego.

Następny artykuł
© Black Hood Press